Számítógéppel támogatott tervezés
A számítógépekkel szinte egy időben jelentek meg az első szoftverek amelyek, a maguk kezdetleges módján, segítették a tervezőket, műszaki rajzolókat.
Az első CAD szoftverek, egyszerű síkbeli rajzolóprogramok voltak. Ezek, vonalakat, köröket, íveket, görbéket létrehozni képes programok. Használatuk nehézkes volt, igen sok hibalehetőséggel.
A legnagyobb erősségük, hogy nem közvetlenül papírra dolgoztak. A hagyományos, kézzel készített műszaki rajzoknál, ha hibásnak találták, vagy módosításra szorult, az egész rajzot újra kellett rajzolni.
A 2D CAD programoknál, a javítást, módosítást a számítógépen lehet elvégezni, ami a hagyományos műszaki rajzolási móddal szemben jelentős idő megtakarítást eredményez. Nagy hátrány, hogy ugyanúgy nincsen lehetőség, /mint ahogyan a hagyományos rajzoknál sincsen/, annak ellenőrzésére, hogy a különböző megrajzolt komponensek, alkatrészek, illeszkednek-e egymáshoz, a tervezett szerkezet összerakható lesz-e.
Az 1982évben alapított Autodesk 2D rajzoló programját, az AutoCad-et tartják a legsikeresebbnek, tervezőszoftvernek, ebből adtak el a legtöbbet, és ma is a leggyakrabban használt tervezőprogram.
A 3D tervező szoftverek fejlesztése az 1960-as években kezdődött, de mivel az akkor, általánosan használt számítógépek teljesítménye nem volt elég az üzemeltetésükhöz, csak a megfelelően nagy számítástechnikai háttérrel rendelkező cégek tudták kihasználni az előnyeit.
Sokat segített a 3D alkalmazások elterjedésében az egyre fejlettebb számítógépek megjelenése, és az is, hogy az 1970-es évektől a nagy számítástechnikai cégek is bekapcsolódtak a fejlesztési munkákba.
/Az 1980 években, már több 3D tervező programot használhattak a tervezők. Ezek közül, máig is forgalomban van a CATIA./
Az alkalmazások, szilárdtest modellel, szabad formájú felületmodellel, vagy a két alkalmazás keverékét használó úgynevezett hibrid modellel alkotják meg a tervezett alkatrészt.
Ezekből az alkatrész modellekből állítják össze késztermék 3D modelljét. A késztermék modelljén, különböző vizsgálatokat hajthatnak végre a szoftverek segítségével.
Ezek elvégzésével igazolható:
- Az alkatrészek terv szerint illeszkednek. /nem illeszkedés esetén a hiba jól láthatóan jelenik meg, és a szoftver működéséből adódóan gyorsan elhárítható/
- A késztermék az alkatrészekből összeszerelhető.
- Különböző analízisek hajthatók végre.
A 3D alkalmazások, a fent említettek elvégzésével kiküszöbölik a drága prototípus készítését.
Sajnos a szoftverek ára igen magas, ezen kívül szakképzett munkaerő szükséges az üzemeltetésükhöz, illetve a számítástechnikai szükségletük is magasabb a 2D szoftverekénél.
Elterjedésüket ezek, akadályozzák, dacára annak a ténynek, hogy a 3D tervezés 45-50%-kal gyorsabb.